BAGELS

Jeg har en «bucket-list» som hobbykokk. På den finner du retter som har ord på seg for å være utfordrende og kanskje vanskelige å lykkes med, retter som tar laaaang tid å lage
og andre retter jeg har dumpet borti og bestemt meg for at jeg bare MÅ prøve å lage en gang.
Bagels har stått på den listen lenge og endelig fikk jeg satt av tid til å sette sammen og teste ut min oppskrift på dette litt spesielle, men VELDIG gode bakverket.
Det er tidkrevende og definitivt ikke noe du slenger sammen etter jobb,
men på en regnfull søndag for eksempel ?
Jeg serverte mine bagels med, smør, salat, paprika, reddiker, smøreost, skinke og gulost
– en nydelig helgelunsj !

BAGELS
6 stykker

300 gram hvetemel
150 gram grov sammalt rug
1 pk tørrgjær
1 ts havsalt
3 dl vann som holder ca 20 C
2 ss flytende honning
1 ss olivenolje

Olje til smøring av deigen
2 liter vann
3 ss mørk sirup
1 sammenpisket egg til pensling før steking

Diverse frø/gryn til pynt, f eks havregryn, gresskarkjerner og valmuefrø

Bland alt det tørre i bakebollen. Tilsett vann litt og litt. Når halvparten av vannet er tilsatt, tilsett honning og olivenolje og deretter resten av vannet litt etter litt.
Elt deigen på lav hastighet i 20 totalt minutter.
Smør deigklumpen med olje, legg den tilbake i bollen, dekk med plast og la den heve i 3 timer.
Kna deigen sammen og del den i 6 like emner. Trill hvert emne til en bolle.
Trykk en finger ned midt i bollen og lag et hull. Tre «smultringen» på pekefingeren og «sleng» den litt rundt til hullet utvider seg til ca 5 cm i diameter og du har et emne med donut-fasong.
La de ferdige emnene heve under et klede i 30 minutter. Sett ovnen på 220 C.
Kok opp vann og sirup i en vid kjele. Når emnene hever blir hullet i midten mindre.
Derfor må du forsiktig vide det ut til 5 cm diameter igjen .
Vannet skal så vidt koke når du legger bagelsene forsiktig i kjelen.
Pass på temperaturen, det skal bare så vidt koke.
Kok bagelsene i 2 minutter på hver side. Jeg bruker en hullsleiv til å snu dem med.
Ta de kokte bagelsene opp med hullsleiven og la dem renne av seg før du legger dem på bakepapirkledd stekebrett. Pensle med egg, strø på de frøene du ønsker og stek dem i ca. 20 minutter midt i ovnen. De skal være godt stekt, men ikke svidd. Avkjøles på rist.
Hvis de pakkes i plast er de like gode dagen etter.

Legg igjen en kommentar